ORTODYDAKTYKA - jest to dział dydaktyki, którego celem jest ustalenie celów, zasad i procesów nauczania jednostek odchylonych od normy.
ZASADY ORTODYDAKTYKI
1. zasada pozytywnej atmosfery pracy
2. zasada życzliwej pomocy
3. zasada aktywizowania
4. zasada indywidualizacji w nauce i wychowaniu
5. zasada podnoszenia wymagań
6. zasada dominacji wychowania nad nauczaniem
7. zasada doboru tematyki i treści kształcenia
8. zasada kontroli i samokontroli, oceny i samooceny
Te zasady wymagają sformułowania odpowiednich metod pracy opiekuńczo - wychowawczej
W pedagogice specjalnej terapia pedagogiczna bywa traktowana jako jedna z form walki
z upośledzeniem. Polega ona na wykorzystywaniu specjalnych metod i organizacji postępowania pedagogicznego, a także specjalnie stworzonych warunków do przygotowania dzieci i młodzieży upośledzonej umysłowo do użytecznej pracy i życia w społeczeństwie.
Jednym z rodzajów w pedagogice specjalnej jest terapia pedagogiczna czyli
oddziaływanie za pomocą środków pedagogicznych (wychowawczych i dydaktycznych)
na osobę niepełnosprawną umysłowo.
Terapia pedagogiczna stanowi interwencję wychowawczą, mającą na celu spowodowanie
pozytywnych zmian w zakresie sfery poznawczej i emocjonalno - motywacyjnej.
Źródo: http://www.e-pedagogika.info/pedagogika-specjalna.html
28.05.2008
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz